Ganska konstig tant

Ja, så jag hade gjort mina ärenden på systemet och så. Tänkte glida in på min lokala Ica-butik och köpa de drogerna som systemet inte har i sortimentet. Snus och cola. Det går på rutin, tills man kommer till kassan. Där kan vad som helst hända.

I dag hittade jag en kassa med väldigt kort kö, det var bara en gammal kärring som stod där. Fem-sex varor i famnen eller nåt. Sweet, tänkte jag. In-and-out. Tanten lassar upp sina prylar på bandet. Och går iväg till tidningsstället. Inte för att ta tidningarna, utan för att hämta en påse med bröd som hon lagt där. Lägger upp den på bandet, och går tillbaka till tidningsstället. Nån konstig grönsak som jag inte vet vad den heter. Och så till tidningsstället igen. Där finns det tre paket kaffe också.
Jag börjar tycka att det är en rätt märklig tant. Jag har rätt. När hon har hämtat kaffet, promenerar hon iväg till leksakshyllan på andra sidan kassan. Inte för att köpa en knallpulverpistol, utan för att hämta kiwi och en mango. Och så går hon en gång till, och kommer tillbaka med en påse med potatis och en gul lök.
Det är ganska uppenbart att den här tanten inte gillar varukorgar så mycket. Hon hämtar hellre en grej i taget, och placerar ut prylarna nära kassan. Men eftersom hon verkade skapligt senil (det framgick med all önskvärd tydlighet när hon ville betala med kortet och varken kom ihåg koden eller förstod vilken knapp hon skulle trycka på) kan det ju bli rätt spännande när hon börjar leta efter sina varor. Lite som en skattjakt, fast helt utan karta och nästan utan mål.

Men vad som verkligen grämer mig är att jag inte såg tanten tidigare. Okej, då hade jag kunnat undvika att ställa mig i samma kö som henne (fast det hade jag nog gjort ändå, för att inte missa nåt) men framför allt så hade jag fått se hennes blick när hon gick ut på sitt lilla äventyr. Hon måste ha njutit hela tiden av att trippa iväg och lägga en vara efter en annan på utvalda ställen i affären. Och så trippa tillbaka för att hämta fler. Som att titta på en hamster som samlar och går igenom en labyrint samtidigt. Fast i lite större format, om man säger så.
Det hade jag velat se.



/ Micke

Kommentarer
Postat av: söt sthlmstjej

Finns Mickebilden som poster?

2006-06-02 @ 07:24:55
Postat av: söt sthlmstjej

maila den isåfall till [email protected]

2006-06-02 @ 07:25:51
Postat av: Jensa

Bra täckmantel Andrea!

2006-06-02 @ 09:09:28
Postat av: Monique

vilken fin bloggpost. Tycker jag. Och ser den lilla hamstertanten framför mig, hon e liksom lycklig på sitt egna väldigt egna vis. Så ser det ut i mitt huvud just nu. P&K

2006-06-02 @ 16:42:23
Postat av: Petra

Det är dessa tanter som gör att man står ut med att jobba extra på Ica. Sålänge man inte lyckas sitta i kassan där hon väljer att betala, då är det dem som får en att vilja sluta.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback