Låt mig va. Omedelbart

Det finns en viss charm och poäng med att få bestämma själv vad man vill inhandla. Kan jag tycka.
Vissa butiksbiträden har dock en annan syn på saken. De vill liksom gärna ha ett finger i syltburken.
Vissa mer, vissa mindre.

Sista brittiska anhalten före avgång till Sverige var Heathrow. Tog ett varv i tax free-shopen och kollade parfym. Hann väl ta tre steg innan en väldigt beslutsam dam hade bestämt mig för vad jag skulle köpa.
– For you sir?
– It’s ok, I just wanna take a look for myself, svarade jag artigt. Det måste man ju.
– Is it a gift? Or something for you sir?
– It’s ok, I just wanna take a look for myself.
– Take a look here. Do you want to try it on?
– No thanks.
– Very fine new parfume, come here.
– But I just wanna walk around on my own. Thank you.
– But smell this one for you sir. Very fresh.

Nu är jag skapligt irriterad. Låt mig bara gå omkring i er förbannade affär så köper jag det jag vill ha eftersom jag vet vad jag tycker om och ni inte. För satan.
– Here, here.
Tanten jagar mig i den skattefria butiken. Provisionshungern i hennes ögon lyser upp parfymhyllorna.
Självklart luktar jag på den förbannade parfymen som jag vet kommer att stinka som en blandning av gym-tribalkille, tacosamkväm och trött parmiddag. Jag är ju svensk.
– Way too classic for me, snäser jag av henne.
– Too classic? It’s very lemon.
– Lemonish whatever. I just want to walk around for a while. By myself. On my own.


Det var alltså här ...

Hör henne bubbla av säljentusiasm men fortsätter att gå. Sur är jag.
Hinner tre meter.
– Sir, want some help?  For you or a gift?
En ny galning stövlar fram.
– I’m ok. Punkt liksom.
Allt detta är självklart sagt med min mer eller mindre helt perfekt brittiska grammatik.
Vad hjälper det.
– Are you from South Africa, sir? säger denna manliga kopia av tanten.
– Ja visst. Färgat svart hår med lätt utväxt, Pippi Långstrump-fräknar, rödbrunt skäggstubb, klassisk alkoholistsolbränna. Visst är jag från Sydafrika, säger jag inte.
– I’m from Sweden.
– Ah, Sweden. The football good, sir?
Vänta nu lite. Jag är här för att köpa parfym. Först är jag Sydafrikan. Nu frågar han om jag gillade fotbollen. Den match där vi mirakelscorade i sista minuten när allt i princip redan var över.  
– Mmm, mumlar jag.
– For you or a gift, sir?

Parfym är kanske inte så mycket dyrare i Sverige ändå.



/Jocke


Kommentarer
Postat av: Lång

Taco..mmmm.. Taco på midsommar va?

2006-06-22 @ 12:48:12
Postat av: Kött

Det man slipper betala i pengar får man betala med sin värdighet och sinnesro.

Postat av: Sofia

Jag tror du har hittat på hela den här historien. Enligt ST går du ju på sommarskola i Timrå http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=564156

Hurrabloggens trogna läsare kräver en förklaring!

2006-06-23 @ 13:29:00
Postat av: Siv Kratzer

– "Det här är jättebra, säger Joacim Persson, som läser på sommarskolan i Timrå".
Så positiv brukar inte den riktiga Joacim Persson låta. Det är således en falsk Joacim Persson i artikeln.

2006-06-28 @ 16:31:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback