Året slut till slut

Så.
Många har ju fuskat, men först nu när 2006 är över kan man med gott samvete summera musikåret.
Det är väl inte så mycket att snacka om. Vi gör så här helt enkelt.

Album
Årets bästa kom redan i februari.
Så här tyckte jag då och det finns egentligen inte så mycket mer att tillägga.

Och resten:
2. Fibes, Oh Fibes! ”Emotional”
3. Loney, Dear ”Sologne”
4 Midlake ”The trials of van occupanther”
5. Merz ”Loveheart”
6. Khoma "The second wave"
7. Tom Waits ”Orphans”
8. Asha Ali ”Asha Ali”
9. Lady Sovereign ”Public warning”
10. Max Peezay ”Discokommittén”
11. Bonnie ”Prince” Billy ”The letting go”
12. Slayer "Christ illusion"
13. Justin Timberlake ”Futuresex/Lovesounds”
14. The Magic Numbers ”Those the brokes”
15. Ebba Forsberg ”Ebba Forsberg”
16. Lloyd Cole ” Antidepressant”

Låtar
I takt med att det där www har blivit så populärt är det inte album som gäller, utan låtar. Det har man ju förstått.
Så visst, här är årets kastanjetter:

Midlake ”Head home”
Tortoise and Bonnie Prince Billy ”Thunder road”
Håkan Hellström ”Klubbland”
Marble ”BAM!”
Damien Rice ”9 Crimes”
Supersci (Feat Chords) ”On the grind”
Lowood ”Walking dead”
Killers ”When you were young”
Max Peezay ”Kvasifilosof”
Angeles And Airwaves ”The adventure”
Midlake ”Roscoe”
The Confusions ”5 Am”
The Plan ”Bus”
Thomas Dybdahl ”Something real”
Nelly Furtado "Maneater"
Moneybrother ”Midnatt till sju”
Hets! ”Hasses brorsas låtsassyrras kompis fest”
Tom Petty "Square one"

Konserter
Gott om guld, här är en del:

Wolfmother, Debaser, Stockholm
New Order, Wembley Arena, London
Tiger Lou, Umeå Open, Umeå
Håkan Hellström, Umeå Open, Umeå
Sigur Rós, Dalhalla, Rättvik
Khoma, Close-Up Festival, Stockholm
The Knife, Berns, Stockholm
Gossip, Hultsfredsfestivalen, Hultsfred
Magic Numbers, BBC Eletric Proms, Roundhouse, London
The Raconteurs, Electric Ballroom, London

Bra album, men tyvärr sönderspelade
Hot Chip
M. Ward
Josh Ritter
Britta Persson
Lily Allen
Gnarls Barkley

Överskattat
Scissor Sisters
I'm From Barcelona

2007 önskar jag mig
Nytt med Love Olzon, Josh Rouse och Tiger Lou.
Debutskivor med Lowood, Sweet Serenades, Hägga och The Charm.


/Jocke
(Självklart är Biers "Efter bröllopet" årets film". The Departed är inte så dum heller.)

Kommentarer
Postat av: Lange schtange

Ali före allt det där? No way gay. Fibes som 2a är fel med. Det får du rätta. På tok för glättig och plastig platta. Loney absolut! Det slår mig att jag tappade den med min dumPC. Måste skaffa igen!! Samma med Merz.
Max Peezay har jag missat totalt. Får kollas upp!
Själv tycker jag ju Bruce med We shall overcome slår flera med råga. Men man är ju ett radhuspensio med så. Nelly furtado bör få plats med. Klart bäst i sin genre med nya plattan. Lemarc sjunger lemarc? Inte 2006 kanske? Om den är det så äter den ju Ali till frukost. Ron sexsmith nya, var är den? Thom yourkes solo? nej? Tom pettys nya? Listan är 1-16 vilket jag ser som en konstig numrering ;)

Efter bröllopet. Årets film utan tvivel. Se den!

2007-01-02 @ 09:20:14
Postat av: Jocke

Fibes ska inte flyttas nånstans. Galet bra. Underskattad fan. Max kommer du inte gilla ändå. bruce, nja. Lemarc var 2005 ja. Nelly, bra sak. sexsmith, inte så jämn. Thom, nja, finns annat som är mer intressant före. Tom petty? Ja kanske.

2007-01-02 @ 09:40:09
Postat av: Monika

köpte tigern pga dig. inte så 2006 men klingade ändå meget fint på årets sista roadtrip. tack för inspiration, typ! tror att dybdahl blir nästa steg mot att blir liite mer hurra-jocke, dvs gubbe.

Postat av: Jocke

Ja, Tiger Lous senaste platta var ju en av årets bästa skivor, trots att den kom 2005. Märkligt.

Ser fram emot en gubbigare Monika 2007, det klär dig!

2007-01-02 @ 10:08:05
Postat av: Kött

Justin? Konstig du.

2007-01-02 @ 10:27:46
URL: http://kott.blogg.se
Postat av: Jocke

Kött, jag förstår att du är kinkig för att Running Wild inte har kommit med något nytt, men du är ute och cyklar. Som vanligt.

2007-01-02 @ 11:10:31
Postat av: Frågande Lång

Hur kan årets album inte ha med en enda låt på årets låtar undrar jag? Hur hur hur? Är det omslaget du gillar?

2007-01-02 @ 12:40:23
Postat av: Jocke

För att det är årets album. Känns onödigt att rada upp skivans alla låtar i den andra kategorin.

Men visst, jag gillar omslaget.

2007-01-02 @ 14:30:30
Postat av: Lång

Jag gillar bara långa skivor. Knife är lite för kort tyvärr.

2007-01-02 @ 15:34:38
Postat av: Greven

Själv hade jag satt Fibes på första plats men såå kinkig är jag inte att jag börjar gnälla på andras listor när de kämpat, ändrat och svettats för att få allt på plats. Bra jobbat Jocke!

2007-01-02 @ 16:04:45
Postat av: Micke

Nu är det alldeles för mycket musik på bloggen.

2007-01-02 @ 18:43:16
URL: http://hurra.blogg.se
Postat av: Lång sport

Håller med dig micke. In med årets idrottare nu!

2007-01-02 @ 19:59:42
Postat av: jocke

ja, vi får väl se vad Jonte har på gång.

2007-01-02 @ 20:56:14
Postat av: Markus Thunberg

hört, hört, inte, inte, inte, inte, inte, inte, inte, hört, inte, inte, hört, hört, inte, inte. Det är som vanligt med er 'tyckare'. Man får vara glad och nöjd om man hört en tredjedel. Du skulle hållit ner listan till 15, men jag har ju å andra sidan mest lyssnat på låtar i år;-)/m

2007-01-03 @ 12:00:50
URL: http://slidingdoors.wordpress.com/
Postat av: Mawashi Geri

Sådär! Har precis tankat in alla plattor från Musikbyråns Topp 20-lista i min iPod. Underbart med alla Årets-Bästa-Listor varje nyår. Det gör det lite enklare att hitta de gulkdkorn man trots allt lyckats missa under året som gått. Just nu är mina favoriter Regina Spektor och Asha Ali (tack för den Jocke!).

2007-01-03 @ 22:29:41
Postat av: Jensa

Men för i helvete...den där listan bevisar bara att du jobbat för länge på Aftonbladet och därmed måste vara musikaliskt politisk överkorrekt.

Kalla dig aldrig hårdrockare med stolthet igen.

Det enda positiva är att jag aldrig någonsin kommer att skämmas över att jag anser att Prince är grym trots att James Hetfield skulle mörda mig om han visste. Inte efter en sån lista...

Ditt enda rätt kan ha varit Raconteurs...finns potential där.

2007??? Är du full? Metallica-Nytt!

Och snälla ut med den förbannade Göteborgsfjollan Hellström. Han var ute redan innan han blev poppis och borde hållit sig bakom trummorna!

2007-01-07 @ 15:54:55
Postat av: alex

Att man missade Sigur där i Dalarna känns ju lite onödigt just nu. Men, men... Det blev ju iaf Morrissey. På Nöjesfabriken. Årets mest oväntade om inte annat...

2007-01-07 @ 21:33:25
URL: http://myspace.com/alexengblom
Postat av: H&M-Människornaa

Scissor Sisters och I'm From Barcelona is the shit!

2007-01-08 @ 15:31:51
URL: http://www.hmpeople.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback