Lingonben

Martin Ljung är död. Och jag, som på vissa sätt är mycket äldre än det står i passet, kan inte låta bli att tycka det är rätt sorgligt. Inte för att Martin Ljung egentligen betytt särskilt mycket för mig under min uppväxt. Knäppupp tillhörde inte riktigt lördagsunderhållningen på Grisslevägen.
Men när jag då och då glömmer bort att titta i passet och lyssnar på Lindemän, Lars Ekborg, Povel (som jag egentligen växte upp med att tycka var rätt fjantig) och denne Martin Ljung, märker jag att även om en hel del material har tappat lite udd såhär 30-40 år senare, så är väldigt mycket fortfarande väldigt roligt.
Och saker som jag tycker är roliga vill jag höra mer av, så det gör jag. Tills jag vet alldeles för mycket om personer som jag inte "borde" veta så mycket om.
Men å andra sidan, hur kan det vara fel att ha koll på historien, även om det är humorhistoria det handlar om?

Och när Filip och Fredrik värper ur sig att Hasse och Tages Lindemän är föråldrade, blir jag personligen förorättad.
Inte för att jag själv har någon del alls i det, utan bara för att jag själv, 2010, tycker att Lindeman är skitbra.
Men, tänker jag, jag som tydligen har glömt bort att titta i passet och tycker att det som var kul för 30-40, kanske 50-60 år sen, kanske inte är helt fel ute.
Fingal Olsson kanske fortfarande är rolig. Egentligen. Det kanske bara är så att monologen har dragits fram och tillbaka i 52 år, och att saker inte är så kul när både den som berättar och alla som lyssnar vet exakt hur nästa rad lyder.

Och så tänker jag: Jag kanske är precis så gammal som det står i passet.
Men om man bestämmer sig i förväg för vad som är roligt, kanske man är alldeles för enkelriktad. Om man å andra sidan förstår att uppskatta roliga saker, oavsett när de är producerade eller när de inträffar, kanske man lyckas behålla barnet och lekfullheten i sig för evigt.
Som Martin Ljung.

/ Micke

Kommentarer
Postat av: true hurra

Vi använde oss av detta namn för 10 år sedan.. alltså jävla bleka posörer.

2010-10-10 @ 23:37:57
Postat av: Hurra

@ true hurra: Coolt! Länk till det?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback