Kör mig bara hem, omedelbart

Tors 02.55, efter en tretton timmar lång arbetsdag.

Taxichaufför:
– Bromma. Jaha, vilken väg vill du åka? Den billigaste eller den snabbaste?
Hurrajocke:
– Den snabbaste.
Taxichaufför:
– För man ju köra Essingeleden via Årsta eller ta Söderleden, över Centralbron?
Hurrajocke:
– Mm, ta den snabbaste.
Taxichaufför:
 – Ja, det är nog att åka Centralbron och Söderleden för det blir bättre flyt med trafiken.
Hurrajocke:
– Mm, ta den.
Taxichaufför:
– Ja, för en del tycker ju inte det men jag tror det tar längre tid över Årsta. Krångla in där.
Hurrajocke:
– Mm.
Taxichaufför:
– Det börjar ljusna. Eller det blir ju inte så ljust. Vilket väder. Ska det bli så här i sommar struntar jag i semester. Gå ut med paraply och vänta på att det ska börja regna. Fy fan. Då går jag upp till chefen och säger att jag inte vill vara ledig.
Hurrajocke:
– Mm, kanske lika bra.
Taxichaufför:
– Ja, då jobbar jag i stället. Ingen idé att ta semester. Kan jag göra i höst i stället.
Hurrajocke:
– Mm.
Taxichaufför:
– Nej, jag ska inte störa. Du har jobbat och skriver sms.
Hurrajocke:
– Mm, jag är lite trött.
Tio sekunders tystnad.
Taxichaufför:
– Jaha, är du ny eller jobbar du dag annars? Jag har inte sett dig. Känner du x (<- - sätt in valfri kollegas namn här)? Han bor ju där borta, fast ännu längre bort. Han brukar alltid ta den här vägen. Första gången jag körde honom frågade jag vilken väg han ville ta och då sa han ta Söderleden och över Centralbron. Sen dess vet ja. Tar alltid den vägen när jag kör honom.
Hurrajocke:
– Mm.
Taxichaufför:
– Så nu kan du ju säga det nästa gång du åker att du vill att de kör Centralbron och Söderleden. Att den vägen är bäst.
Hurrajocke:
– Mm, kanon.
Fem sekunders tystnad.
Taxichaufför:
– Jaha, vad har du gjort i dag då?
Hurrajocke:
– Varit på matchen på Stadion bland annat.
Taxichaufför:
– Ja, det var visst mycket folk. Jag har inte sett det där men det verkar roligt tycker jag. Borde kanske ha tittat på matchen.
Hurrajocke:
– Mm.
Framme.
Taxichaufför:
– Då så. Då ska du få gå upp o sova. Men vi ses säkert fler gånger, jag brukar jobba den här tiden. Nu vet jag ju vilken väg du vill åka också.
Hurrajocke:
– Mm, det gör vi säkert …

I natt åkte jag med en annan chaufför. Han frågade inte vilken väg jag ville åka.
Han tog den andra.



/Jocke


Kommentarer
Postat av: Jensa

Du borde bli författare. Du låter precis som du gör, även i textform...lika tillknäppt och ångestfylld som alltid.

Du är min egen Robert Smith du Hurrajocke!

Postat av: Lång

Har alltid sagt att jocke ska skriva bok han. Jag väntar på dig..

2006-06-02 @ 15:53:26
URL: http://lang.blogg.se
Postat av: Jocke

Stora ord.
Man får tacka fansen.

2006-06-02 @ 18:58:56
URL: http://hurra.blogg.se
Postat av: Jensa

Du är värd allt! Sundsvalls egen Dimebag, K-Hamns Stevie Ray...

2006-06-02 @ 19:16:10
URL: http://wildside.blogg.se
Postat av: Roland

Mitt ego talar: Jag lovar att köpa boken om jag blir omnämnd i den...

2006-06-02 @ 20:10:31
URL: http://rolandbloggen.blogg.se
Postat av: Mia

Det jag undrar är såklart vilken väg som var billigast respektive snabbast?

2006-06-02 @ 23:45:35
URL: http://ond.blogg.se
Postat av: Taxichaufför

Tycker din sida är nedlåtande mot taxichaufförer! ta genast bort den eller redigera om den till ci chaufförers fördel! är det fel att vara pratglad kanske??? just det!

2006-10-18 @ 22:54:31
Postat av: Taxichaufför

Tycker din sida är nedlåtande mot taxichaufförer! ta genast bort den eller redigera om den till ci chaufförers fördel! är det fel att vara pratglad kanske??? just det!

2006-10-18 @ 22:54:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback