Läs´mä!

Kristinehamn! Ångestens livmoder!
Jag menar, stället är som Kramfors, bara lite större... Större innebär mer ångest och fler idioter...

Så här var det. Hurra-Jocke tog med mig till Kristinehamn på fest. Förfesten började lysande, med ett fåtal av de trevliga kristinehamnare som faktiskt finns. Däribland räknar vi Muttan och Lång, den längsta idioten av dem alla!
God öl, bra musik och störda samtal. Muttan visade vem som har Värmlands bästa svank och fick sen smisk (svank´mä, smisk´mä). Som man ju gör.
På det hela taget var det en bra början på kvällen och jag tänkte, i all min naivitet, att det här kan ju inte vara så illa som Hurra-Jocke har sagt.

Då gick vi till Biljarden.

Biljarden. Billis. Stället med snygg öl och billig personal. Krogen där höjden av artighet är att upprepade gånger hugga den besökande stackars stockholmaren i njuren med en biljardkö. Bara för att han råkar stå lite i vägen. Och är stockholmare.
Ovan nämnda påbrå resulterade även i att jag var diskvalificerad i barkön. Det var de platinablonderade Blendmammorna med leopardtoppar som fick beställa. För att inte tala om de anabolastinna småstadsraggarna med tribaltatueringar och biceps som endast öevrglänstes av deras sagolikt missriktade egon.
Vilsen och rädd tog jag min tillflykt till ett övergivet dansgolv, där mina enda vänner var en öl och "Daddy DJ" som väste fram ur de spruckna högtalarna. Misär.
Slutligen kom Hurra-Jocke fram till mig och sa: "Nu går vi härifrån."
"Hurra" tänkte jag, tills jag såg det diaboliska leendet på min värmländske väns ansikte.

Då gick vi till Nöjesmassakern.

Det är egentligen ingen som vet vad
Nöjesmassakern heter. Ritz, Nöjespalatset, Nöjesbaren, Helvetet eller Massakern. Förslagen är många.
Det enda alla är överens om är att ett besök på Nöjesmassakern är som att åka Finlandsfärja på LSD (nej mamma, jag har inte testat). Hit går alla de som är för dekadenta för att komma in på Biljarden. De som är för fulla för att komma in på McDonalds helt enkelt.
Efter fem minuter på det här stället önskade jag nästan att vi var på en färja. Då hade jag i alla fall haft en lovlig ursäkt att gå ut och spy över relingen.
Som tur var orkade inte ens min hårdhudade vän Jocke med mer än en kvart på Massakern, så med en blick på mitt likbleka ansikte beslutade han sig för att kalla det kväll.

Då gick vi hem.

Vid det här laget satt jag i baksätet på bilen, ångestgungade och pratade för mig själv: "Öl´mä, öl´mä, öl´mä, öl´mä..."

Avslutningsvis vill jag bifoga en ordlista över det värmländska språket, eller snarare det lilla jag lärde mig under mitt korta besök:

Öl´mä - Skulle jag kunna bli serverad en öl, månne?
Kyss´mä - Ge mig en puss tack
Stämpl´mä - Vänligen ge mig en stämpel för att underlätta mitt eventuella återinträde på detta charmiga etablissement
Knull´mä - Krama mig hårt, krama mig länge
Smisk´mä - Snärta min stjärt så är du snäll
Hjälp´mä - En smula assistans skulle vara på sin plats
Blogg´mä - Jag önskar att jag ständigt kunde vara uppkopplad på den briljanta Hurra-bloggen



/ Jonte

Kommentarer
Postat av: Kött

Det låter som du bara fick för lite att dricka.

Postat av: Kort

Fantastiskt!!!

2005-11-01 @ 16:32:15
URL: http://kort.blogg.se
Postat av: Lång

Lägg upp filmen "svank mä" på nätet!! Skit i muttalainen!

2005-11-01 @ 18:15:48
URL: http://lang.blogg.se/
Postat av: Lång

Ahapp! Har ni skådat detta då ärade Hurravänner!

P.G.A. TEKNISKA PROBLEM FINNS TYVÄRR INGA BILDER FRÅN 29/11
Mvh Nöjesmasakern

Sabotage givetvis. Jonte hällde om ni inte alla vet det en öl över Nöjesmasakerns fotograf inkl kamera med 28-80 objektiv från Nikor då fotografen sade:

"Du din palestinawannabe från Mordor! Komma här och sno våra tjejer!! Muck MÄ!" Varvid öltömning inleddes.

2005-11-01 @ 19:08:27
URL: http://lang.blogg.se/
Postat av: Jonte

Meh! Du lovade ju att inte säga nåt!!!
Ljug´mä!

2005-11-01 @ 19:46:20
Postat av: jocke

Lång, vi var tyvärr tvungen att undanröja alla bevis.
Skönt att Nöjesmassaker i sann kristinehamsk anda valt att skriva november i stället för oktober.

2005-11-01 @ 20:40:25
URL: http://hurra.blogg.se
Postat av: Matilda

Ordlistan är fel. Uttrycket "Knull mä" har ingenting alls att göra med kramar eller det som man som amatör besökare i KRHMN lätt kan tro: att man vill bli påsatt hårt, hårt, hårt. Nej, det är helt enkelt ett uttryck av förvåning (kan liknas vid "dra mig på en kälke") Så.Det.Så.

2005-11-02 @ 15:03:55
Postat av: Jonte

Matilda. Jag ber så hemskt mycket om ursåkt om jag på något sätt gjort dig upprörd. Är ärligt talat förvånad att intresset för värmländsk grammatik är så stort. Knull mä, så förvånad jag är.

2005-11-02 @ 16:46:00
Postat av: Matilda

Jag bara värnar om min hembygd. Du kanske också kan fråga Jocke vem det är som myntat detta uttryck?

2005-11-03 @ 13:18:57
Postat av: Jonte

Jag har frågat, han vågar itne svara...
Kan du upplysa mig månne?

2005-11-03 @ 13:46:25
URL: http://hurra.blogg.se
Postat av: Matilda

Vill Jocke att det ska vara en hemlighet så blir det så. Jocke är chef.

2005-11-04 @ 10:38:36
Postat av: von före detta kr-hamnare

Hej,
Får lov att säga att du har sett Kr-hamn för vad det är!Gött, allt stämmer, kunde inte sagt de bättre själv!

2005-12-08 @ 21:52:40
Postat av: Martin

Ni hade bara lite oflytt.. dä brukar va möe roligare om man inte kommer frå Stockholm "fjollträsk". Men d ä inge ni kan råför. Kom gärna tebax under sommarn....

2005-12-09 @ 11:24:20
Postat av: jocke

Lite oflyt??? Pratar vi om samma stad? Pedros Krillehöla?
Ångesten är konstant och det är inget som ett par sommardagar i skärgårn kan ändra på.

2005-12-09 @ 11:32:54
URL: http://hurra.blogg.se/
Postat av: Lina

Tycker faktiskt inte Kristinehamn är så farligt.. Finns värre ställen somtyp STHLM där alla är dryga!! I Kristinehamn pratar dom med en iallafall!!! Okej Krillehöla är väll inte så mycket att hänga i granen men jag tycker det är en myssig stad!!!

2005-12-10 @ 14:20:10
Postat av: jocke

Ni Krillehöla-lovers, ni hittar ett nytt inlägg avseende detta längre upp på den fantastiska Hurrabloggen.
http://hurra.blogg.se/101205143918_ls_m__igen.html

2005-12-10 @ 15:53:46
URL: http://hurra.blogg.se/
Postat av: queen-may

Vill bar säga att Kristinehamn är en fin stad,,, Om man bortser från alla pundare, Idioter och tonårsmammor..Verkar vara ett inträdes villkor att om man vill flytta hit att vara totalt blåst eller börja knarka för att bli dum... Men lite positivt är att det finns sexiga grabbs där=) Och sommrarna ute på skärgårn eller gästhammnen är faktiskt myssiga... säg vad du vill Jocke men jag trivs här om sommrarna.... Kram May från Halmstad

2005-12-11 @ 15:38:34
Postat av: Noel

Tycker faktiskt att Kristinehamn är som fisk.. Stannar man för länge börjar det stinka... Men har man vägarna för bi kanman faktiskt svänga in och ta sig en öl på Biljarden eller ta sig en pizza på Mamma Rosa... Men som sagt stanna inte förlänge...

2005-12-11 @ 15:42:15
Postat av: Emelie

Hej!!!!
Kristinehamns törsta irritationsmoment är det så kallade "raggartorget"!! För kannske det fanns riktiga raggare där men nu kryllar det bara av fjortisraggere i sina 240s eller i bästa fall 740s.. Väx till er grabbar ni är faaan för gammla för att försöka få med er 14 åriga brudar.. Det finns tillräkligt med unga morsor i den stan iallafall... Emelie Karlskoga

2005-12-11 @ 15:45:45
Postat av: jocke

Hej Martin, Lina, Noel, Queen-may och Emelie!
Kul att ni hurrav er till Hurrabloggen med era funderingar kring Kristinehamn. Ni bor alla i olika delar av Sverige numera, av era inlägg att döma.
En sak vi funderar på dock, varför använder ni samma dator när ni kommenterar? Har ni en utdragen klassåterförening? Tacos?

2005-12-11 @ 16:14:55
URL: http://hurra.blogg.se/
Postat av: Queen-May

Vi är alla föredetta K-hamnare och brukar träffas hemma hos varanndra... I detta fall var det hemma hos mej när vi läst det här.. Och alla här tycker faktiskt att K-hamn inte är någon speciellt dålig stad... Har ni vart tex i Finnspång Laxå eller Hyltebruk? Där är det ångestens "livmoder"....

2005-12-21 @ 19:01:23
Postat av: Jocke

Självklart. Har ni?
För att jag ska ta er på allvar måste ni åtminstone stava orterna rätt.

Men före detta kristinehamnare? Nu förstår jag inte riktigt. Varför i hela friden har ni flyttat från denna värmländska pärla som ni beskriver?

2005-12-22 @ 15:18:06
URL: http://hurra.blogg.se
Postat av: Queen-May

Jobb!! Det saknas i K-hamn!!! Jag tyckte inte heller om Kristinehamn förr men när man vart borta ett par år så ser man att det inte är så farligt... Men var negativ du Jocke...... Kram och God Jul Maysan

2005-12-22 @ 18:23:28
Postat av: Jocke

Mm, samma för mig nu efter ett par år borta. Ser stan i betydligt mer positivt sken nu.

Negativ? Lite mer klarsynt än ni andra kanske. Du får läsa lite mer än om din älsklingsstad här på Bloggen så förstår du saken bättre.

God Jul till dig og Maysan!
Så hoppas vi på ett gott nytt med många härliga tacomiddagar!

2005-12-23 @ 14:02:01
URL: http://hurra.blogg.se
Postat av: Erik von Beloff

Jag är också Stockholmare och måste gråta över ditt sätt att spy galla över andra och städer.

Jag har varit många gånger i Kristinehamn med positiv erfarenhet, visst är det en liten stad. Men mycket trevligare och bredare än de flesta andra i denna storleken. Tänk på att stan inte har mer än ca 25000 personer i sig, vilket gör att du knappast kan jämföra den med Örebro eller Karlstad som ligger i närheten och Karlskoga som är ungefär lika stor är öken i jämförelse.

Kristinehamnare pratar inte Värmländska, det finns minst två olika skikt av dialekt i Kristinehamn, den ena mer lantliga eller arbetarklass och den andra mer findialekten.

Den förstnämnda har mer värmländska i sig, men både har mycket drag av Norrköping, Närke, Skaraborg och Värmland. Blanda dessa och du får Kristinehamnska. Det hörs då och då på P3 och SVT, jag menar inte Veronika från Farmen utan andra. Men den redovisningen får de som vet namnen göra.

Jag förstår varför du föredrar Stockholm, du känner dig förmodligen tryggare där. Kristinehamn fick två gator för ca ett år sedan nominerade som bland de mest våldsamma i Sverige av Aftonbladet. Men allt har med attityd att göra, ingen gillar en dryg Stockholmare med bred dialekt ute i landet, det är min erfarenhet så jag håller mig ganska neutral när det gäller min hemort.

Lycka till och hoppas du inte blir nästan ihjälslagen av ett biljardkö igen :)

2006-03-22 @ 05:15:41
Postat av: Skåningen

Ja jag e en skåning i kristinehamn...I början tykte jag det var en ganska trist stad, men jag måste säga att jag är mer positiv nu. Om du ska gå ut i kristinehamn kan jag rekommendera Mastmagasinet!

Trevlig stämning med alla åldrar, man kan sitta ute vilket bara kostar det du drikker och med vacker utsikt till kanalen, eller du kan gå in och lyssna på musik för rimliga priser. Och jag har än så länge inte stött på fördommar el liknande för att jag är skåning. Men det är lite ensamt..

Jag har bott i Danmark de senaste 10 åren och vad trist det e att alla ställen här stänger senast 2,jag hinner ju knappt bli full nog för att våga mig ut..lol.

I Danmark har det mesta öppet till 5 på morgonen.
I alla fall har jag inte varit på nöjesfabriken än, men funderar på att gå dit ikväll..får se.

Men det bästa är nästan naturen..jag e ingen naturfreak...men det är ganska annorlunda jämnfört med Helsingör/Danmark. Där har vi ljus bokskog mot mörk granskog här. Där har vi havet öresund,här har vi sjön Värnern. Det är bara att njuta. Men jag känner mig ändå lite allienerad och flyttar antagligen tilbaka till Danmark el kanske Helsingborg.Men när jag har pengar till det kommer jag seriöst at fundera på att köpa en stuga i kristinehamn och vara här under en tid på sommaren.

O fan...sitter och drikker en vinare och ska gå ut ensam..det är lite kämpigt att ta kontakt med folk när man går ut själv..speciellt när man låter så annorlunda än alla andra...ska helst ha drukkit så mycket att cyklen börjar vingla..då går det lite lättare:)

Fan när man skriver mer än 10 rader ett sånt här ställe är det täcken på ensamhet...Oh well..får försöka drikka snabbt så jag blir full nog till o komma iväg innan 12..

Yeah i know..im a pathetic motherfucker..men det är det jag är van vid i Danmark i goda vänners sällskap...att dricka innan man går ut allså...

Har lite familj här och därför flyttade jag hit..
Ha det gött!

2006-08-25 @ 21:27:14
Postat av: Anonym

Ja jag e en skåning i kristinehamn...I början tykte jag det var en ganska trist stad, men jag måste säga att jag är mer positiv nu. Om du ska gå ut i kristinehamn kan jag rekommendera Mastmagasinet!

Trevlig stämning med alla åldrar, man kan sitta ute vilket bara kostar det du drikker och med vacker utsikt till kanalen, eller du kan gå in och lyssna på musik för rimliga priser. Och jag har än så länge inte stött på fördommar el liknande för att jag är skåning. Men det är lite ensamt..

Jag har bott i Danmark de senaste 10 åren och vad trist det e att alla ställen här stänger senast 2,jag hinner ju knappt bli full nog för att våga mig ut..lol.

I Danmark har det mesta öppet till 5 på morgonen.
I alla fall har jag inte varit på nöjesfabriken än, men funderar på att gå dit ikväll..får se.

Men det bästa är nästan naturen..jag e ingen naturfreak...men det är ganska annorlunda jämnfört med Helsingör/Danmark. Där har vi ljus bokskog mot mörk granskog här. Där har vi havet öresund,här har vi sjön Värnern. Det är bara att njuta. Men jag känner mig ändå lite allienerad och flyttar antagligen tilbaka till Danmark el kanske Helsingborg.Men när jag har pengar till det kommer jag seriöst at fundera på att köpa en stuga i kristinehamn och vara här under en tid på sommaren.

O fan...sitter och drikker en vinare och ska gå ut ensam..det är lite kämpigt att ta kontakt med folk när man går ut själv..speciellt när man låter så annorlunda än alla andra...ska helst ha drukkit så mycket att cyklen börjar vingla..då går det lite lättare:)

Fan när man skriver mer än 10 rader ett sånt här ställe är det täcken på ensamhet...Oh well..får försöka drikka snabbt så jag blir full nog till o komma iväg innan 12..

Yeah i know..im a pathetic motherfucker..men det är det jag är van vid i Danmark i goda vänners sällskap...att dricka innan man går ut allså...

Har lite familj här och därför flyttade jag hit..
Ha det gött!

2006-08-25 @ 21:27:55
Postat av: Skåningen

Oh..det gjorde det mycket mindre pinsamt att jag råkade posta 2 gånger..!..NOT...ok..allt jag kan säga är: Use firefox..internet explorer fuc*** sucks..get firefox here: http://www.mozilla.com/firefox/

Säkerheten i explorer suger..dessutom har jag installerat en addon som heter "noscript" och som förbttrar säkerheten ytterligare..der e då för att jag tjänar mitt levebröd på internet investeringar, så jag är bekymrad om säkerhet, men alla borde använda firefox istället för explorer!

2006-08-25 @ 21:35:58
Postat av: Skåningen

För övrigt så är jag ca 1.65, rödhårig och smått överviktig...Så om du ser mig i kristinehamn kan du ju säga hej!

2006-09-29 @ 17:20:47
Postat av: En vars uppväxt varit.. ..som den varit..

Jag måste säga att du verkligen slagit huvudet på spiken i din analys av Kristinehamn! Dina tankegångar om och kring det staden har att erbjuda fick mig att le och när du talar om misär och dekadens, ja då trillar jag nästan av stolen. Just de orden har användts flitigt i min bekantskapskrets för att beskriva vår egen tillvaro, och den berömda "misärfyllan" -ja den inträffar varje helg.

Vill du ta åt dig fler vanor än bara de få (för övrigt inte riktigt sanningsenliga) uttryck du nämnt i din ordbok? Ja då ska du lära dig mecka fulgroggar, snåla inte med spriten.. En fin fulgrogg är svårare att lyckas med än en ful fingrogg -kom ihåg det!

2006-11-20 @ 16:46:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback