Kort tankeexperiment

Tänk er att Kent och Lars Winnerbäck ska ge ut varsin skiva. Tänk er att de skivorna kommer i handeln på måndag. Ingen har en aning om hur skivorna kommer att låta.

Tänk er därefter att folk som gillar Kent och folk som gillar Lars Winnerbäck bestämmer tid och plats i en grusgrop nånstans utanför en mindre ort för att slåss. De skickar sms fram och tillbaka och bestämmer sig för att det ska vara 100 personer på varje sida, så det blir en jämn och bra fajt. Med knytnävarna, förstås. Inga tillhyggen, det vore ju barbariskt.
De bokar en lördag, två dagar innan skivorna släpps, så att de kan fajtas ostört långt innan man kan få tag på skivorna. På måndagen måste man ju stå i kö i skivbutiken och sen sitta hemma och lyssna och dricka 10-12 bira och skråla.
De ska slåss i respektive artists namn.
De som gillar Kent tar på sig svarta armbindlar, för att man inte ska råka spöa nån som är på "samma sida."

Tänk om folk betedde sig så, bara för att gillade olika artister.
Visst låter det idiotiskt?


Lördag:
Folk från Göteborg och Malmö samlas nånstans i stadsdelen Kortedala i Göteborg för att slåss.
Dessutom åker ett annat gäng från Göteborg till Stockholm för att slåss med lite stockholmare. Och i Borås möts ett tredje gäng göteborgare för att slåss med örebroare.

Söndag: En hel del skåningar och några med annan hemort hamnar i sinkabirum efter att de först passat på att fajtas med både danskar och stockholmare och sen ha försökt köra ihjäl poliser som ingrep.

Gemensamt för alla händelser är att de inblandade kallas - och kallar sig - fotbollssupportrar. Gemensamt är också att de lagen de påstår sig stödja ännu inte mötts på fotbollsplanen.
I Göteborg skulle anhängare av Gais och Malmö FF slåss. Den fotbollsmatchen spelas i dag, måndag.
I Stockholm slogs anhängare av AIK och IFK Göteborg. Den fotbollsmatchen spelas i dag, måndag.
I Borås slogs anhängare av Örgryte och Örebro. De fotbollslagen spelar över huvud taget inte i samma serie.
I Åstorp slogs anhängare av Helsingborgs IF, ett icke namngivet stockholmslag och ett danskt lag. Helsingborg spelade strax efteråt match i Gävle. Stockholmslagen då? Hammarby mötte Trelleborg i Trelleborg, Brommapojkarna spelade för sin allsvenska existens i Stockholm, och Djurgården och som sagt AIK spelar sina respektive matcher i dag måndag.

Det har hänt så många gånger att jag inte ens orkar bli upprörd längre. Jag blir bara uppgiven.


/ Micke

Ja, jag har blivit förbannad efter matcher när det inte har gått som jag ville och hoppades på. Men min ilska drabbar på sin höjd dörrposter. Och någon gång min egen fot. Och jag kan definitivt inte uppbringa den ilskan innan matchen ens har spelats.

Kommentarer
Postat av: Kött

Kan man inte komma med ett extra gäng och nita BÅDE emo-Kentare och lill-Lundell-älskare?

Postat av: Joel

Jag kommer till fighten med mitt passiva separatistiska Perssons Pack. Eller så kan jag slåss för TKU, med toaborste och bromsspår.

2007-10-23 @ 21:25:28
URL: http://bajs.blogg.se
Postat av: kanalisera

Det är en intressant tanke faktiskt. För vad är det med just fotboll som grupperar människor så fördummande hårt? Och ännu konstigare är att när det är allsvenskt derby är det hata hata och könsord hit och dit, men när det är internationella matcher är det förbrödrat och gemytligt. Det är så konstigt.

2007-10-24 @ 20:06:07
URL: http://kanalisera.blogspot.com/
Postat av: Martin Brittberg

Jag är inge huligan. Jag är en väldigt stor fotbollssupporter, jag är mannen som sa "om ÖIS försvann skulle det vara som om min mamma dog"

Jag känner några huliganer i ÖIS, inga jag gillar nått vidare, de är ofta fullständigt duma i huvudet och drar sig inte att slå vanliga ÖISare i klacken som inte håller med dem, det är verkligen sjukt när sådant händer. Huliganerna säger sig älska sitt lag och dess supportrar, de skall skydda klubben och slåss mot likasinnade. Det finns det många som gör, det finns huliganer som älskar ÖIS. Och det finns folk som älskar ÖIS som inte råkar vara huliganer. De handlar inte om att de inte skulle kunna vara supportrar, utan de är bara lite speciella männiksor, precis som det finns rockband som slåss mot varandra, etc.

Visst det är tråkigt, men media förstorar upp det hela så sjukt mycket, låt dem hålla på så länge de inte rör vanligt folk. För de gör de väldigt sällan. Om du nu avskyr dessa människor så mycket så borde du vara glad att de utsätter sig själva för fara.

BTW är svensk media hemsk, ta bort dina hjärntvättade åsikter och skaffa dig en egen uppfattning. Gå på fotboll, och känn stämmningen.- Ta fram det positiva! För det är inte alltid bråk, och ofta feststämmning i klass med övriga Europa matcher.

2007-11-03 @ 12:58:27
Postat av: internationellamatcher

Härd?
Linda Ohlson?
De är pinsamma båda två. Jag skämms över det här landets okunniga och värdelösa journalister.
Först föreslår de att vi skall slå ihop Göteborgslagen till ett!
Måste vara det mest idiotiska förslag jag någonsin hört i mitt liv. Visst det kanske kan låta bra/smart till att börja med, men det är ett hån till alla aktiva supportrar i det här landet. Skulle vi öisare beblanda oss med dem som vi varje dag blir håndad av. Men hat föder hat, och hatet tillhör fotbollen. Passionen och kärleken få kanske ses som de viktigaste, men när man har en stark kärlek har man också ett starkt hat. Sedan hånar de inte bara mig utan alla aktiva göteborgssupportrar, med förslaget att slå ihop lagen. Möjlitvis at några få Häcken-fans skulle gilla iden, för de har ingen kultur-ingen historia.

Men det var inte detta förslag som fick bägaren att koka över. Utan det jag läste idag och efter Landskampen mot Finland.
Linda, hon ägngar en hel sida åt att klaga på vm-låten? vem fan bryr sig! Javisst den är värdelös men det är inget jag behöver upplysas om. Och sen det här med Zlatan?! Vad håller de på med, de skämmer ut oss.

De människor som besökte landskampen i Torsdags var inga vanliga supportrar. Det var barnfamiljer och Bankirer. Jag var där! Och jag skämdes, jag skämdes över mitt lands supportrar och jag tyckte synd om spelarna. "Sverige klacken" försökte anordna något slags tifo, vilket var något av de sämsta jag någonsin sett. Sen delades små "klappklapp händer" ut. Dessa gjorde inte saken bättre. Det hela var som att gå på cirkus. Spelarna skulle visas upp som djur inför hela den inaktiva supporterskaran. Människor som aldrig insett hur det är att lida med ett lag. Människor som aldrig åkte 7 timmar upp till Sundsvall för att förlora med 3-0 och stå och frysa i regnet.

Varför denna Zlatan hysteri, hade jag varit Zlatan hade jag spottat på killen som höll up "ich libe dich" flaggan. Det var den fulaste flaggan jag sett. killen borde kolla någon flaggguide och göra en ny, med för det första en annan text.

Zlatan förtjänar respekt, något han aldrig fått, i Italien däremot där regerar supportrarna. Där finns en mentalitet helt olik våran.

Zlatan är inget djur, och de fotbollsspelare vi fick se i Torsdags är inga dålia lirare, hade man följt allsvenskan bättre hade man insett de, de har alla regerat här hemma. Landslagets supportrar är något av de pinsammaste som finns, detsamma gäller de flesta journalister. Det kan inte vara kul att komma in på Ullevi och se våran pinsamma klack. Nere i Tyskland lär det bli bättre. många ultrasgrupper kommer vara samlade och de kommer iallafal bringa vårat land en gnytta respekt. Men samtidigt riktar sig svensk media in på "super swedes" och svenska produkter. Allt skall säljas och Sverige skall visa sig ifrån sin bästa sida med pippilångstums utstyrslar.

2007-11-03 @ 13:01:54
Postat av: Micke

Martin: Jag tror att du och jag har ungefär samma åsikt. Och att ta bort mina "media-åsikter" kan nog bli svårt, på flera sätt.
Jag vet att det finns en fantastisk publik både på Råsunda, Stockholm Stadion, Söderstadion och till och med Ullevi, Olympia och Valhall.
Det handlar inte om det. Vad det handlar om är att folk som påstår sig vara fotbollsfans stämmer träff med andra människor som också påstår sig vara fotbollsfans och spöar på varandra. Och då får polisen rycka ut och försöka ta hand om killarna (för kom igen, det är bara killar) som påstår sig försvara sitt lags och sin klubbs färger. Och som sagt, de träffarna äger ofta rum långt innan lagen har mötts.
För allvarligt talat: Örebro-supportrar mot Örgryte-supportrar? I Borås? Har de gått och retat upp sig på varandra länge?

Ja, jag var väldigt nära att skriva de här meningarna:

Och tanken slår mig: Låt dem slåss. Polis och sjukvård skulle skita i vad de pysslar med. Ingen stoppar dem. Låt dem slå varandra till medvetslöshet. Låt deras brutna ben självläka.

Men så inser jag att nånstans långt inne i den där kompletta idioten som misshandlar folk han egentligen inte har nån särskild anledning att tycka illa om finns en liten rädd pojke som egentligen bara behöver en kram. Men jag har blivit besviken så många gånger att jag inte vågar ge honom den.

2007-11-04 @ 03:33:42
URL: http://hurra.blogg.se
Postat av: Micke

Ja, och vad landskampen har att göra med just det här är jag inte alls så säker på.

2007-11-04 @ 03:34:13
URL: http://hurra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback