En Röding, tack

De största idioterna på krogen hittar man alltid tidigt på kvällen. Man kan givetvis stöta på idioter senare på kvällen också, men de idioterna är oftast idioter för att deras värdelösa personligheter har skruvats till ytterligare av alldeles för många lakritsshots och maniskt blendrökande.

De tidiga idiotbesökarna däremot, de är alltid mer genuint idiotiska. De är så kallade barmongos. De kommer alltid själva, sällan någon som orkar med dom. Söker kontakt. Med bartendern. Med besökare av det andra könet. Med besökare av det egna könet. Gör sig lustiga utan finess. Skojar utan poäng. Missuppfattar och har svårt att fatta så kallade vinkar.
Dricker alltid för mycket, för tidigt.

Skeppan i går. Träffar redaktör Jan runt halv åtta. Kritisk tid. Sitter vid bardisken för att vänta in bord att äta vid. Kritisk plats.
Som den mongomagnet jag är sitter det snart en misstänkt påträngande man bredvid mig. Nära.

– Är det ledigt här?
– Ja, det är det väl, säger jag, väl medveten om att det finns gott om plats runt hela bardisken.

Men den här ungefär 46 år gamla mannen vill vara med mig. Han gillar mig. Tar fasta på det jag gör.
Två minuter senare gör jag min och redaktör Jans matorder. Beställer in
Sjötunga till Jan. En väldigt ful fisk som man med fördel låter bli att fånga. Själv tar jag Röding. En väldigt fin fisk som med fördel fångas nära botten i djupa sjöar.

Och det där med röding tycker mitt barmongo bredvid mig verkar väldigt intressant. Han blir snabbt närmast besatt av min beställning.
– Kan man dricka röding, frågar han alert, helt utan spår av så kallad ironi.
– Möjligen det rödingen simmar i, svarar jag i tron att diskussionen i och med detta ska vara över.
Men nej:
– Men kan man bli full på den?
– Man äter den mest.
– Jaha, men kan man göra något mer med den? fortsätter  barmongot, trots att jag efter varje svar vänder ryggen mot honom för att fortsätta Det lite bättre samtalet med Jan.
– Nja, inte så mycket. Den kan däremot komma till användning om man har väldigt extrema sexuella böjelser, säger jag för att en gång för alla avsluta vår bekantskap.

Men mannen har inte förstått nånting av det jag sagt. Han är jävligt sugen på mer alkohol och bestämmer sig för att beställa in en röding.
– Jag tar en sån som han, säger han till bartendern som stått och lyssnat på avstånd. Jag tar en röding.

Fan va skönt det är att vara tillbaka i Sundsvall igen.



/Jocke



Kommentarer
Postat av: Kött

Fina nyckelord. För övrigt är min teori att rödingmongon är nära besläktade med kömongon.

Postat av: jocke

Du menar kömarodörer?

http://homepage.mac.com/simonsj/blogwavestudio/LH20041127113656/LHA20051016094438/index.html

2005-11-28 @ 11:22:49
URL: http://hurra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback