Mmm... vård...

Ja, så jag ringde till vårdcentralen för att boka en tid för att undersöka vad huvudvärken från helvetet berodde på. Det gick sådär.

Först ringde jag till vårdcentralen där jag bor, eftersom jag naivt nog trodde att jag också var listad där. Efter att ha suttit i telefonkö 20 minuter fick jag äntligen prata med en sjuksköterska. Som berättade för mig om min naivitet. Jag var naturligtvis listad på en helt annan vårdcentral, eftersom jag bodde i en annan stadsdel förut. Att jag inte hade besökt någon vårdcentral hade inget som helst med saken att göra.
Det blev till att ringa till den andra vårdcentralen. Ni som har testat, vet hur det funkar. Man lyckas inte alltid hamna i den så åtråvärda telefonkön. Ibland får man helt enkelt en upptagetton i örat. Det betyder att man måste ringa igen. Och igen. Och igen. Tills man slutligen får höra de vackra orden: "Det är många som ringer just nu. Du behåller din plats i kön."
Tack snälla, för att jag inte blir av med min plats i kön när jag sitter och väntar.

Efter att ha hört de vackra orden upprepas 36 gånger, fick jag äntligen höra en ljuv röst som först försökte få mig att ringa till den vårdcentral som jag rimligen borde tillhöra, eftersom jag bor bara ett par hundra meter ifrån den. På nåt sätt lyckades jag förklara för den ljuva rösten, som delade min naivitet om logikens underbara lagar, hur det låg till.

Sen berättade jag om huvudvärken.
"Det är ett synfel", sa den ljuva rösten.
"Ja, men..." försökte jag.
"Det är ett synfel", sa den ljuva rösten.
"Ja, men..." försökte jag igen.
"Det är ett synfel", sa den ljuva rösten.
Sen vägrade den ljuva rösten att boka en tid åt mig, innan jag varit hos en optiker.

Så jag gick till en optiker.
Den snälla optikern berättade för mig (efter att hon gjort en synundersökning förstås) att jag hade ett litet synfel. Det kunde avhjälpas med glasögon, men jag skulle klara mig bra utan också. Och optikern hade svårt att tro att  huvudvärken berodde på synfelet.
Så gav hon mig ett papper där det tydligen ska stå att huvudvärken inte beror på synfelet.
Jag förstår det inte, men en läkare kanske förstår siffrorna som står på papperet.

I morgon bitti ska jag ringa till vårdcentralen igen.



/ Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback