Väckt av fisken

Vaknade av att fiskstanken sprängde genom sovrumsfönstret. Klockan var kvart över sex på lördagsmorgonen. Trots att ingen i den här staden jobbar andra tider än vardagar sju till fyra skränade grannens klockradio. Ulf Dageby.
Det gäller att vara i tid för bästa firren i Feskekörka.

Gick motvilligt ut för att fixa frukost. Ica bara 25 meter bort men resan var obehaglig.
Kände mig illa till mods.
Kryssade mellan fulla pensios och lyckades med nöd och näppe ta mig fram till påläggshyllan. Hungrig och förväntansfull. Men nej, bara kaviar och annan fisk stod till buds för brödbiten.

Hittade till slut en övergiven och datumutgången skinkförpackning. Antagligen gömd av en skamsen affärsinnehavare.
Betalade i kassan men hade svårt att höra vad butiksbiträdet ville ha betalt. Fullt upptagen med de goa gubbarna i butiken var det enda som lät ”hadegöttnurå”.
Gång på gång. Som ett mantra.

Nu ska jag bara försöka ta mig igenom kvällen. Lägenheten stinker fisk.
I morgon lämnar jag Göteborg.



/Jocke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback