Världens främste

Gert Fredriksson är död. En del av bryr er inte särskilt mycket. Jag gör det. Gert Fredriksson och jag är från samma stad. Där fick man veta med modersmjölken (nja, kanske inte riktigt) att en av Sveriges främsta idrottsmän var från stan. Det är inte så att jag berörs personligen, men jag tycker att det är värt att uppmärksamma.

Gert Fredriksson vann totalt sex OS-guld. Det är fler än de allra flesta kan drömma om. Framför allt är det fler än någon annan svensk har lyckats med. Dessutom plockade han hem sju VM-guld, 17 NM-guld och 71 SM-guld. Och då pratar vi bara om guldmedaljer.

1956 utsågs han till världens främste idrottsman och 2000 framröstades han av nyhetsbyrån AP till tidernas elfte bäste manlige sommarolympier.

Ibland gick han ut på stan i Nyköping som en vanlig människa. Men alla som såg honom visste att han var något annat. En ikon, en legend.
En idol.



/ Micke


Kommentarer
Postat av: Lång

Vafan är det här för blogg? Här fyller man 30 och får man ett HURRA! för det? nä..

2006-07-11 @ 10:06:27
Postat av: Micke

Det är ju ingen födelsedagsblogg. Då får du vända dig någon annanstans. Men jag tackar varmast för gratulationerna jag fick.
Och hurra då, för fan.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback