Vad vill ni ha yo?

Erik von Beloff skriver:

Jag är också Stockholmare och måste gråta över ditt sätt att spy galla över andra och städer.

Jag har varit många gånger i Kristinehamn med positiv erfarenhet, visst är det en liten stad. Men mycket trevligare och bredare än de flesta andra i denna storleken. Tänk på att stan inte har mer än ca 25000 personer i sig, vilket gör att du knappast kan jämföra den med Örebro eller Karlstad som ligger i närheten och Karlskoga som är ungefär lika stor är öken i jämförelse.

Kristinehamnare pratar inte Värmländska, det finns minst två olika skikt av dialekt i Kristinehamn, den ena mer lantliga eller arbetarklass och den andra mer findialekten.

Den förstnämnda har mer värmländska i sig, men både har mycket drag av Norrköping, Närke, Skaraborg och Värmland. Blanda dessa och du får Kristinehamnska. Det hörs då och då på P3 och SVT, jag menar inte Veronika från Farmen utan andra. Men den redovisningen får de som vet namnen göra.

Jag förstår varför du föredrar Stockholm, du känner dig förmodligen tryggare där. Kristinehamn fick två gator för ca ett år sedan nominerade som bland de mest våldsamma i Sverige av Aftonbladet. Men allt har med attityd att göra, ingen gillar en dryg Stockholmare med bred dialekt ute i landet, det är min erfarenhet så jag håller mig ganska neutral när det gäller min hemort.

Lycka till och hoppas du inte blir nästan ihjälslagen av ett biljardkö igen :)


Käre friherre von Beloff...
Uppenbarligen är
min reseskildring från Kristinehamn ett ämne som fortfarande berör, då du och många av dina kamrater fortfarande hurrav er...

Kristinehamn är, precis som du säger en väldans liten stad. Runt 25000 invånare.
Det måste ju i sin tur innebära att Graden Av Idioti (GAI, eller GAY som det kallas i folkmun) är procentuellt sett större än i andra städer? Man kan rentav säga att gay-frekvensen är ENORM?

Och jag vet inte vilken del av Kristinehamn du besökte, men visst pratar folk värmländska där? I alla fall om man får tro mina värmländska vänner. Eller det fåtal vänner jag har kvar efter min verbala krigsföring...
Förvisso så har jag svårt att förstå vad de säger, men det i sig är väl ett bevis för att de pratar värmländska?

Givetvis känner man sig tryggare i Stockholm! Den mest pålitliga staden i världen! Här går tågen och bussarna i tid, våldtäkterna och morden är färre än på alla andra platser i Sverige.
Här kan man minsann vara säker på att om några överförfriskade idioter bestämmer sig för att hoppa på en killes huvud på, säg, Kungsgatan, kan man vara säker på att de ställs inför rätta...

Men framförallt känner jag mig trygg i Stockholm för att man förstår vad folk säger! Då jag, precis som alla andra stockholmare, pratar rikssvenska, förstår jag att folk känner sig sämre och mindre värda.

Men jag tror att hela den här diskussionen bygger på ett missförstånd... Visst var jag hård i min bedömning av Kristinehamn, men det är ju ändå en liten håla?
Och för att vara ett gudförgätet, smutsigt, stinkande, inavlat och allmänt skabbigt litet skithål, så är det ju ändå rätt charmigt...

Beh.



/ Jonte

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback